Thursday, June 16, 2011

Aktiviti di Punan

Ok sepanjang saya berada di Punan, macam biasa la...bangun tido, makan, layan tv ahmad albob, noraelena, dan macam2 lagi, main internet,main fb,ym dan berblogging..tidak lupa juga layan bedtime story= drama jepun...for now i'm watching BOSS season 2..everynight before sleep..Abecah menjalankan aktiviti berniaga di rumahnya ini..jual keropok segera, keropok keping,toto,air botol, budu besar, budu kecik untuk penduduk disini.Dapat la untung sedikit sebanyak..haaa gitu..then abecah ni semenjak menetap di kampung orang asli ni dah banyak berubah, beliau mula melepak bersama orang kampung, banyak cakap..asal jumpa mereka di tengah jalan..mesti di hon2 dan disengih2..dah macam YB dah..addoi..boleh dikatakan semua orang Punan ni die kenal..kalau dulu mana ade suka bersembang..senyap aje..aigooo...Bagusla..boleh merapatkan hubungan silaturrahim...semalam aku ikut baecah pergi menjala ikan di sungai..wow!! dapat banyak..excited pulak aku..kih3..Patu harini aku ikut kakfifi pergi kedai beli barang dapur, masak mee kari, pusing2 kampung naik motor...kih3..

Yang aku musykil nih...ialah..orang2 kat sini..orang asli...bukan beragama islam..pada mulanya aku tidak tahu..aku main belasah je makan nasi ngan minum air teh yang dihidangkan kak popoi masa kami bertandang ke rumahnya..aku telan saja..then tetiba tv1 yang kami tonton tu ade orang mengaji al Quran da..terus kak popoi capai remote control untuk tukar channel..then i syak something..Lagian, banyak anjing berkeliaran di luar rumah..iya..takut sekali..kowaii..inu ga imasuyo ne!! Aku tanya kakfifi mereka ini orang islam ka x?kakfifi cakap x..aku mula nervous..alamak..ok kah?? aku makan minum dirumah mereka? adakah mereka makan atau minum benda2 yang tak elok bagi muslim muslimah..huhuhu..

Abecah oyak..orang asli pantang kalu hidangkan air , tetapi tidak diminum..walau sedikit kene minum..alamak!!..pernah abecah lupa minum air, dah start kereta dah..kereta dah gerak kedepan, reverse balik, sebab lupa minum air..abecah bergegas turun, pergi balik rumah kak popoi ngn wak juli..minum air dulu..aku kebingungan..akhirnya aku paham...Pantang larang mereka mesti dihormati..abecah bagitau takde mende pun..minum saja..pernah abecah menegur wakjuli yang menghidangkan cawan cap tiger..terus wak juli letak jag berserta cawan itu dihujung dinding..seolah olah menghormati kami semua yang beragama islam..Jadi masalah tersebut setel dikepala hotak aku ini..

Hari ni kakfifi terbuat banyak mee kari, jadi abecah menelepon wak juli and family datang makan..tapi tak habis2 juga..huhuuu..xper la..jap lagi kalu aku lapar kang aku g makan.abecah xde ni pergi melepak ngan kawannya..siap bawak laptop semua..dikuncinya rumah dari luar..kakfifi dan syafi juga udah lama tidor..aku keseorangan di ruang tamu..

No comments:

Post a Comment

I'm back 2017

Assalamualaikum..... Hisashuburi da ne Well, i have deleted my Instagram, twitter, wechat, and my wordpress blog as well. It just me myse...